Het eindpunt van de opdracht in Bushika nadert

De board en het management van Bushika Integrated Area Cooperative Enterprise Ltd.

Na de praktijkles van gisteren gaan we verder waar we gebleven waren. Ze vinden het erg leuk om te leren en te oefenen maar willen veel te snel. Managementreports and budgetting lijken wel toverwoorden. Gelukkig kan ik hen overtuigen dat zonder data input het niet mogelijk is welk overzicht dan ook te maken. "Do the first things first!"

Hoewel gisteravond om 23.30 uur mijn ogen ongeveer dicht vielen, had ik de vragen van de dag opgelost, het cashflow overzicht vrijwel klaar en de opzet voor managementreport in gedachten. Ook heb ik en korte handleiding geschreven hoe om te gaan met de excelfiles. Een productieve maar vermoeiende avond. Daarom zitten de 3 personen van finance weer achter de laptop. In hun versie moet nog e.e.a. worden aangepast maar dat kan later wel. Ik laat ze rustig verder oefenen met de data input en help hen als het nodig is. Zo kan ik precies zien waar het fout gaat en hun uitleggen waarom of waar ze verkeerd denken. Een aantal keer vragen ze mijn hulp. Af en toe zie ik hen naar de flipovers op de muur kijken en druk overleggen. Gisteren dachten we toch dat we die getallen hadden maar nu we aan het invoeren zijn, blijken sommige dingen anders te zijn. Mooi dat ze dit zelf al concluderen.
Na de nodige input laat ik hen zien hoe je samenvattingen kunt maken en welke bedragen ze over moeten nemen in de managementreports die ik voor hen gemaakt heb.

Na de middag sluit de rest van de board en het management weer aan. Ze willen graag weten wat we gemaakt hebben. Besloten is dat we aan het eind van de middag de presentatie geven in plaats van morgen. Dat scheelt ons 1,5 uur naar Bushika rijden en daarna weer terug alleen voor de presentatie. Bovendien is de gehele board en het management bijna continu aanwezig geweest. Dat in tegenstelling tot voorgaande missies, waar we door de week zonder de board werkten en de vrijdag gepland staat voor eindpresentatie aan de board en aanvang terugreis. Prima, doen we dat. Naar mijn idee heb ik alles al wel verteld en zijn de tools gemaakt. Nu is het aan hen om ermee aan de slag te gaan. Met een beetje gedoe werkt een beamer. Ik licht vervolgens in ruim een uur toe wat we deze week gedaan hebben, wat belangrijk is en waarom. Vervolgens laat ik zien wat we in de computer gemaakt hebben waar ze mee verder kunnen. Tastbare tools om mee te werken als ik vertrokken ben. Ze zijn enthousiast. Dit is wat ze wilden hebben en het geeft mij een goed gevoel van de missie. Met name de cashflow overzichten en managementrapporten vallen in de smaak. Ik druk hen op het hart vooral aandacht te besteden aan de data input. Als deze verkeerd gaat, zijn de overzichten ook verkeerd en zou de board een verkeerde beslissing kunnen nemen. Mijn grootste zorg is dat ze te snel willen en de basis over willen slaan terwijl van daaruit alle overzichten gemaakt kunnen worden. 'Hearing and seeing is different than doing'. Daar zijn de mannen van finance inmiddels ook wel achter gekomen. Agriterra consultant Chris Ibyisintabyo neemt tot slot het woord over om een actieplan af te spreken. Wat gaan jullie doen en wanneer, met alle informatie en middelen die jullie nu hebben gekregen? In gezamenlijk overleg wordt daarop een actieplan gemaakt.

Aan het eind van een lange dag wordt ik een kwartier lang uitvoerig bedankt in een speech van de chairman. Mijn 14 (!) flipovervellen zullen in de juiste volgorde aan de muur blijven hangen om de komende tijd nog regelmatig op terug te kijken. De chairman nodigt mij uit om nog eens terug te komen. In een gebied waar water en stroom geen vanzelfsprekendheid is en veel armoede is, zijn ze bijzonder dankbaar wat ik hen gebracht heb en de moeite heb genomen helemaal uit Nederland naar hen te komen. Ze hebben zelfs een presentje voor mij. Een zelf genaaide laptoptas met rits en daarop  speciaal voor mij een tekst geborduurd. Het gebaar daarvan is enorm mooi.

















Ik hoop dat ze met mijn hulp en tools een belangrijke stap voorwaarts kunnen zetten. Het waren lange intensieve dagen, waarbij ik het gevoel heb dat ik twee weken bezig ben geweest. Moe maar voldaan, reizen we door het indrukwekkende binnenlanden van Bushika terug naar de stad Mbale, terwijl de kinderen nog steeds naar me roepen en zwaaien.
Morgen begint de terugreis van zo'n twee dagen naar Nederland. Mijn herinneringen aan Bushika zullen voor altijd blijven.


Bushika / Mbale, 13-04-2018
Johnny Blankvoort




Reacties

Populaire posts van deze blog

Oeganda: Leren in de hoogste versnelling

Vervolg bij Bushika in Oeganda

Grote verschillen te overbruggen bij Bushika ACE in Oeganda