Oeganda: Leren in de hoogste versnelling

Na voorheen opdrachten voor Agriterra in Kenia te hebben gedaan, was ik dit keer gevraagd naar Bushika in Oeganda te reizen.

Vandaag namens Flynth adviseurs en accountants voor Agriterra de coöperatie in Bushika bezocht. In tegenstelling tot voorgaande missies, was het de bedoeling om dit keer alleen de opdracht uit te voeren. Natuurlijk kreeg ik wel een lokale Agriterra consultant mee, in de persoon van Chris Ibyisintabyo. Na een lange reis per vliegtuig en auto is de verblijfplaats Mbale, terwijl Bushika in het bergachtige gebied van het Bududa district ligt. Dat bleek nog eens circa anderhalf uur een indrukwekkende autorit de binnenlanden in.

Meestal is de eerste dag een dag van kennismaken, rond kijken en informatie verzamelen. Niet deze keer! Hoe snel kun je kennismaken? Snel dus! De gehele board en management was aanwezig (14-15 personen!) om mij welkom te heten. De doelstelling van de opdracht is om het financiële managementsysteem te verbeteren. Dit laatste moet haalbaar zijn, want er blijkt bij het inlezen vooraf, nog weinig systeem te zijn. De coöperatie houdt zich met name bezig met het verhandelen van koffie, zuivel en passievruchten voor haar leden. De leden zijn ruim 3.000 in getal.

Nadat Chris de opening voor zijn rekening nam en de agenda op grote flipover vellen schreef, bleek al snel dat al veel van mij verwacht werd. Na "prayer", "introduction" en "remarks" door de chairman, sluit Chris met het woord "training" de agenda af...! De agenda voor vandaag welteverstaan. Chris licht toe welke mogelijkheden door Agriterra aan de coop geboden worden. Hij adviseert hen dan ook hier zoveel mogelijk gebruik van te maken. Agriterra heeft nu een financieel expert van Flynth ingehuurd die hen alles kan vertellen over hoe zij hun financiële management moeten organiseren.

Daar sta je dan en krijg je het woord om een training in financieel management te geven! Mijn idee was om eerst te kijken wat er in de huidige situatie was maar zij wilden horen hoe het zou moeten. Oké. Natuurlijk heb ik wel vooraf nagedacht wat ik Bushika zou kunnen brengen. Hoewel ik dus nog niet precies weet hoe zij nu de administratie vastleggen (handmatig, dat staat vast), begin ik met een training die uiteindelijk zo'n 5 uur zal duren. Als ik tussendoor vraag of er niet teveel informatie komt en of iedereen het nog snapt, wordt enthousiast JA geknikt en wordt gevraagd of ik meer wil vertellen. Leren in de hoogste versnelling dus! Het is bewonderenswaardig hoe leergierig ze zijn en ook aan interactiviteit ontbreekt het niet. Ik probeer hen te laten nadenken over vastleggingen en controles van geld en goederen.

Na een zeer intensieve eerste dag, wordt ik hartelijk bedankt met "luchtbloemen" en applaus. Vanavond maar eens met Chris overleggen wat hij de komende dagen verwacht. Ik kan toch geen 5 dagen theoretische training geven? Zelf had ik meer praktische zaken en aanpak in gedachten.
Wordt vervolgd.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Vervolg bij Bushika in Oeganda

Grote verschillen te overbruggen bij Bushika ACE in Oeganda