Vervolg bij Bushika in Oeganda

Dag 2 van de opdracht van Agriterra bij Bushika in Oeganda. Deze dag liep veel meer volgens plan dan gisteren. Hoewel het blijft improviseren, verliep de dag naar mijn mening goed.

Welliswaar was ik weer "teacher" van een training maar dit keer waren zij veel meer aan de beurt. Na de theorie van gisteren, had ik al besloten om hen meer aan het werk te zetten. Er was gisteren veel behoefte aan uitleg over cash flow overzichten en budgetting, zodat ik had besloten om hier verder op in te zoemen. Wederom een volle klas met ijverige volwassen leerlingen :-) .

Na de opening van Chris, bleek bij de 'recap' over de dag van gisteren, tot mijn genoegen heel veel te zijn blijven hangen. Het was bewonderenswaardig hoe vrijwel iedereen wel iets kon opnoemen wat hij gisteren geleerd had. Om ze echt verder te helpen hebben ze naar mijn idee wat tastbare tools nodig en informatie die dicht bij hen ligt. Het voorstel om in te zoemen op cash flow reports and budgetting werd dan ook instemmend ontvangen.

Aansluitend en terugkomend op het verhaal van gisteren zette ik een cash flow prognose per maand op de flipover met daarbij de vraag: wie kan de verwachte inkomsten per maand van jullie Coöperatie invullen? Toen uiteindelijk iemand de stift van mij overnam en de getallen begon in te vullen, was ik waar ik wilde zijn. Zij moesten nadenken over de inhoud en de bedragen, ik zwengelde de discussies aan en stelde kritische vragen over hun antwoorden. Ik kon hen uitleggen dat een verkeerde inschatting grote gevolgen kan hebben voor de cash flow. It is risk that matters! Met name bij de kosten leverde dat leuke discussies op. Verschillende bedragen voor dezelfde kostenpost werden geroepen. Het leek soms net een veiling, wie biedt meer? Men probeerde mij te overtuigen van hun gelijk maar ik zei hen niet mij te moeten overtuigen maar hun General Manager!

"Learn from the past to do better in the future". Dat heb ik vandaag meerder keren geroepen. Gebruik de informatie die je hebt om een goede inschatting voor de nabije toekomst te maken.
Het was een interessante dag die ook door de leden van de board en management is ervaren als leerzaam en zeer praktisch. Mede doordat zij steeds de goede inschatting moesten geven, waar iedereen het mee eens was.

Morgen ga ik de basisstructuur van de boekhouding met de administratie in de computer te zetten. Hiermee probeer ik hen wederom een tastbare tool te geven, waarmee zij verder kunnen bouwen.

Eén ding is vandaag ook vast komen te staan bij de cashflow prognose: er is veel potentie en groeikansen voor de coöperatie Bushika.



Johnny Blankvoort
2018 April 10th, Mbale / Bushika , Uganda

Reacties

Populaire posts van deze blog

Oeganda: Leren in de hoogste versnelling

Grote verschillen te overbruggen bij Bushika ACE in Oeganda